Computational Thinking – wat is het?

Ontwikkelen van professioneel repertoire voor het aanleren van computational thinking

Computational thinking bestaat uit denkstrategieën die je helpen op problemen te ontrafelen.

Dit gebruiken we vaak om problemen om te zetten in modellen waar je middels computers antwoorden op vindt.

Maar ook als in ons dagelijks leven is het handig als we over denkvaardigheden beschikken om uitdagingen te lijf te kunnen gaan.

De denkvaardigheden waar je dan aan kunt denken is het “isoleren” van een probleem, wat heeft er wel mee te maken en wat niet?

Het analyseren van een probleem waarbij je nagaat welke onderdelen of factoren een onderdeel zijn van het probleem. En van die factoren nagaan wat de relatie is tussen de factoren: als het een kleiner wordt, wordt het andere dan groter?

Want als je dat begrijpt kun je na gaan denken in strategieën waardoor de computer het probleem ook begrijpt en de rekenkracht van de computer je de mogelijkheid biedt om het probleem op te lossen.

We vinden het belangrijk dat leerlingen deze oplossingsstrategieën leren gebruiken. Het is een vorm van abstract denkvermogen, wat mensen sterker ontwikkelen als het wordt geoefend.

Dit helpt ze straks niet alleen als ze zelf willen leren programmeren, maar het helpt ze ook bij alle (bèta) vakken op school.

En niet alleen school daagt ons uit. In het dagelijks leven komen we ook genoeg uitdagingen tegen die makkelijker op te lossen zijn met goede denkstrategieën.

De scholen van het PRiCT project willen leerlingen helpen zich te ontwikkelen in deze denkstrategieën. Maar ook voor de leerkrachten zijn deze specifieke denkstrategieën (vaak) nieuw terrein.

De leerkrachten in dit project hebben zelf de denkstrategieën moeten leren kennen en zijn vervolgens aan de slag gegaan om een vertaling te maken voor hun eigen klas.

In een Learning Design Studio (een bijeenkomst van leerkrachten die samen ontwerpen en leren) zijn de leerkrachten gestart met ieder een vraag voor hun eigen klas over computational thinking.

Tijdens de bijeenkomsten werd iedere leerkracht uitgedaagd om een persoonlijke uitdaging of vraagstuk uit de klas voor te leggen aan de andere deelnemers.

In strak geleide sessies werden deze uitdagingen en vragen gezamenlijk onder de loep genomen, zodat iedere leerkracht na afloop weer verder kon met de eigen vraag.

We zijn nu halverwege de bijeenkomsten van de Learning Design Studio, en we merken dat de leerkrachten allemaal een vergelijkbare vraag hebben: Wat wil ik mijn leerlingen aan denkvaardigheden leren, en hoe leer ik ze dat dan aan?

Ook vragen de deelnemers zich af hoe de denkvaardigheden zich gedurende de schooltijd ontwikkeld moeten worden.

Het team van leerkrachten heeft besloten haar krachten te bundelen en gezamenlijk verder te werken aan een set van onderwijsactiviteiten waarin ze hun leerling de denkvaardigheden gaan aanleren in een doorlopende leerlijn.

Dit project levert straks dus een bruikbaar product op van lesactiviteiten die leerlingen gaat ondersteunen in het ontwikkelen van computational thinking.

Maar het levert ook nog iets anders op. De leerkrachten leren methodes aan om heel doelgericht en effectief samen onderwijs te ontwerpen. Als er nieuwe vraagstukken komen, weten deze scholen ook hoe ze dat samen heel doelgericht aan kunnen gaan pakken.

Dit maakt het PRiCT project van extra toegevoegde waarde voor onze regio.