Wat is Computational Thinking?
Computational Thinking en programmeren
Programmeren met micro:bit
Unplugged programmeren
In het schooljaar 2020-2021 is er door de docenten die hebben deelgenomen aan dit project gestart met het maken van lesmateriaal. Er zijn namelijk veel programmeer opdrachten te vinden, maar het ontbreekt er vaak aan om de koppeling met CT te benoemen.
De site: maakhetmetcode.nl zal het platform worden waar het lesmateriaal zal worden ondergebracht.
Houd deze site dus in de gaten!
Toch alvast beginnen? Ga dan aan de slag met een van onderstaande opdrachten. Succes verzekerd!
Werkvorm 1: Boterham smeren
In deze workshop gaan leerlingen elkaar helpen om een boterham te smeren. Dat klinkt makkelijker dan het is, want hoe doe je dit als je alle opdrachten letterlijk uit moet voeren? Welke stappen zijn er dan precies nodig, en hoe zorg je dat je een compleet programma bedenkt zodat er niet geknoeid wordt?
Voorbeeld van hoe dat er uit kan zien: https://www.youtube.com/watch?v=Ct-lOOUqmyY
Voorbeeldmateriaal: https://maken.wikiwijs.nl/100525/CodeKinderen#!page-3954584
Werkvorm 2: Bekers stapelen
In deze workshop gaan leerlingen een programma bedenken en uitvoeren om bekertjes te stapelen. Dit doen ze door een vaste set aan programmeerstappen in een bepaalde volgorde te zetten. Lukt het jou om de robot zo te programmeren dat het voorbeeld nagemaakt wordt?
Voorbeeld materiaal: https://maken.wikiwijs.nl/100525/CodeKinderen#!page-3963601
Werkvorm 3: Raster tekening maken & coördinaten doorgeven
In deze workshop tekenen leerlingen een rastertekening na, door een programma te schrijven wat de rastertekening namaakt.
Voorbeeld materiaal: http://www.informaticaunplugged.nl/de-werkvormen/papier-programmeren/